Gisterenmiddag mocht ik (Suzanne red.) een kijkje nemen bij het Telefonisch Informatie Centrum op het gemeentekantoor in Maarssen.
Ik werd hartelijk ontvangen door Brechtje, die me uitgebreid op de hoogte bracht van de diversiteit aan vragen waar het TIC mee geconfronteerd wordt..Zo kan het zijn dat het TIC gebeld word met vragen over Invalide parkeerkaarten, WMO vragen, grofvuil wat niet afgehaald is, verkeersproblematiek, maar ook vragen zoals het openen van de brug voor een pleziervaartuig.
De medewerkers van het informatiecentrum kunnen het grootste gedeelte van de vragen direct zelf afhandelen zodat de inwoner zijn vraag slechts een keer hoeft te stellen en niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.
De medewerkers van het informatiecentrum kunnen het grootste gedeelte van de vragen direct zelf afhandelen zodat de inwoner zijn vraag slechts een keer hoeft te stellen en niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.
Met een accuratesse van ruim 96% worden alle telefoontjes direct afgehandeld en komt het maar zelden voor dat er mensen langdurig in de wacht staan, of niet direct geholpen kunnen worden.
Natuurlijk zijn er bijzondere pieken zoals de afgelopen week dat de straatverlichting in de avonduren op veel plaatsen niet aan stond, daar worden dan een hoop meldingen van gemaakt en is het beduidend drukker dan op een reguliere werkdag.
Via Social Media worden dan ook regelmatig berichten geplaatst zodat de inwoners weten dat het onderwerp bekend is en men er al druk mee aan de slag is. Ook de meldingen die via de website binnen komen, worden direct geïmporteerd en afgehandeld in het systeem om vervolgens de melder direct op de hoogte te stellen dat zijn e-mail in behandeling is.Al met al heb ik na mijn bezoek aan het TIC een beter idee gekregen waar en hoe de inwoner zijn vragen kan stellen, en met welke professionaliteit de inwoner te woord word gestaan. Als de afhandeling van de vragen die zij niet kunnen beantwoorden net zo snel gaat, dan mogen we uiterst tevreden zijn.